Ara ens anem a dedicar a la geografia, aquesta paraula ve del grec, de geos, terra i grafia, descripció o escriptura, és a dir que la geografia és la ciència que estudia les característiques de la terra, així com també les relacions humanes i naturals que s'estableixen.
Observem un
mapa...Què veiem? «dins de»... «al costat de»...
Però, quines
ferramentes seran les més adequades per saber la seua ubicació?
Jugarem a ser cartògrafs, no sols elaborant mapes, que ho
farem, sinó interpretant-los.
1. Comencem i
contestem: Per establir la posició concreta d’un punt hem de
recórrer a un sistema de referència anomenat: «
Les coordenades geogràfiques »
I fan referència a
una xarxa de línies
imaginàries, que en el cas de la Terra s’anomenen « Paral·lels i meridians »
Tenen noms propis? Ho expliquem amb tots els detalls i exemples que puguem.( I )
La localització
dels llocs es basa en dos conceptes: «La latitud i la longitud» Busquem
informació i ho escrivim. I també ho dibuixem. ( II )
Potser un que
correspon a l’eix de rotació de la Terra i un altre que és el
que atrau l’agulla de la brúixola i que a més es mou lleugerament
any rere anys. Ho contem?
3. A partir de
l’observació de la Rosa dels Vents podem saber l’orientació
d’un mapa. Podem localitzar la zona en qüestió saben que hi ha
al N, al S, a l’E i a l’O. La
dibuixem? Expliquem què és.( IV )
Localitzar un lloc
és saber on es troba.
Aprenem a
orientar-nos? Recordem de cursos anteriors. Ho podem fer amb el
sol, amb l’estrella polar... Ho
escrivim?
4. La manera més precisa de representar la Terra és el globus
terraqüi, tanmateix, la manera més usual de representar la
Terra és el mapa. Cal
definir-los. També el que és un plànol.
5. Quins són els
elements d’un mapa? Anem a investigar...
-
Els mapes porten una llegenda amb els símbols. Què són, expliquem el significat. . Dibuixem. Observem l’atles.
-
Els mapes i els plànols es dibuixen a escala. En què consisteix i tipus. Seguim observant. Aprenem a mesurar la distància entre dos punts amb l’escala . Aprenem a dibuixar un plànol a escala.
Tres
tipus de mapes. Quins
són?
6. Tots els països tenim la mateixa hora? Observa la foto. Què veus?
Què són els fusos horaris? Com funcionen els fusos horaris? Per què es diu "una hora menys a Canàries"?
7. I ara...
fem mapes.
Estudiarem,
dibuixarem i localitzarem en un mapa
físic les
característiques físiques o accidents geogràfics de l’annex.
I el mateix, però, en
un mapa polític.
Però abans farem un glossari o vocabulari
amb els següents accidents geogràfics: Continent, oceà, mar, illa,
arxipèlag, península, muntanya, costa, serralada, riu, llac, cim, plana,
altiplà, estret, golf, cab, punta. I amb els conceptes: capital, país, ciutat, frontera.
Tots
tindrem un fort compromís per fer un gran treball. Tota la
informació a la llibreta i com no, amb bona lletra .I
cal saber-ho contar tot per part de tots els alumnes de classe. Els mapes seran individuals. El treball en mapes més i millor.
Endavant!!!
Recursos:
-
Llibre de text.
Més informació:
ResponEliminaCenote Xkeken Valladolid Yucatan