diumenge, 10 de febrer del 2019

CARTÒGRAFS




Ara ens anem a dedicar a la geografia, aquesta paraula ve del grec, de geos, terra i grafia, descripció o escriptura, és a dir que la geografia és la ciència que estudia les característiques de la terra, així com també les relacions humanes i naturals que s'estableixen.

Observem un mapa...Què veiem? «dins de»... «al costat de»...
Però, quines ferramentes seran les més adequades per saber la seua ubicació? Jugarem a ser cartògrafs, no sols elaborant mapes, que ho farem, sinó interpretant-los.
Resultat d'imatges de globus terraqui

1. Comencem i contestem: Per establir la posició concreta d’un punt hem de recórrer a un sistema de referència anomenat: « Les coordenades geogràfiques »
I fan referència a una xarxa de línies imaginàries, que en el cas de la Terra s’anomenen « Paral·lels i meridians »
Tenen noms propis? Ho expliquem amb tots els detalls i exemples que puguem.( I )
La localització dels llocs es basa en dos conceptes: «La latitud i la longitud» Busquem informació i ho escrivim. I també ho dibuixem. ( II )


    2. Seguim endavant. On està el Nord? Quants nords existeixen? ( III)
Potser un que correspon a l’eix de rotació de la Terra i un altre que és el que atrau l’agulla de la brúixola i que a més es mou lleugerament any rere anys. Ho contem?

3. A partir de l’observació de la Rosa dels Vents podem saber l’orientació d’un mapa. Podem localitzar la zona en qüestió saben que hi ha al N, al S, a l’E i a l’O. La dibuixem? Expliquem què és.( IV )
Localitzar un lloc és saber on es troba.
Aprenem a orientar-nos? Recordem de cursos anteriors. Ho podem fer amb el sol, amb l’estrella polar... Ho escrivim?

4. La manera més precisa de representar la Terra és el globus terraqüi, tanmateix, la manera més usual de representar la Terra és el mapa. Cal definir-los. També el que és un plànol.


5. Quins són els elements d’un mapa? Anem a investigar...
  • Els mapes porten una llegenda amb els símbols. Què són, expliquem el significat. . Dibuixem. Observem l’atles.
  • Els mapes i els plànols es dibuixen a escala. En què consisteix i tipus. Seguim observant. Aprenem a mesurar la distància entre dos punts amb l’escala . Aprenem a dibuixar un plànol a escala.

Tres tipus de mapes. Quins són?
 
6. Tots els països tenim la mateixa hora? Observa la foto. Què veus?

Què són els fusos horaris? Com funcionen els fusos horaris? Per què es diu "una hora menys a Canàries"?

7. I ara... fem mapes.
Estudiarem, dibuixarem i localitzarem en un mapa  físic les característiques físiques o accidents geogràfics de l’annex.
I el mateix, però, en un mapa polític.
Però abans farem un glossari o vocabulari amb els següents accidents geogràfics: Continent, oceà, mar, illa, arxipèlag, península, muntanya, costa, serralada, riu, llac, cim, plana, altiplà, estret, golf, cab, punta. I amb els conceptes: capital, país, ciutat, frontera.



 
 Tots tindrem un fort compromís per fer un gran treball. Tota la informació a la llibreta i com no, amb bona lletra  .I cal saber-ho contar tot per part de tots els alumnes de classe. Els mapes seran individuals. El treball en mapes més i millor.
 
Endavant!!!
Recursos: 

 
 
 






1 comentari:

CARTÒGRAFS

Ara ens anem a dedicar a la geografia , aquesta paraula ve del grec, de geos, terra i grafia, descripció o escriptura, és a dir que ...